GoRider Excalibur XL
Gebruikerstest GoRider Excalibur XL
Afgelopen week heb ik de Excalibur XL uitgebreid kunnen testen. Ik zal het uiterlijk en dergelijke niet bespreken daar is genoeg over gezegd en te zien.
Wel ga ik het hebben over het scherm, de navigatiesoftware en het gebruik van de Excalibur tijdens het navigeren.
Het Scherm:
De excalibur is voorzien van een 5 inch IPS touchscreen, IPS is zeker interessant omdat je dan onder verschillende kijkhoeken het scherm kan blijven aflezen. De Excalibur heeft uit de doos 2 screen protectors. 1 heeft het lipje om het eraf te trekken en als je dat hebt gedaan dan zit er nog een 2e protector overheen. Dit heeft geen invloed op de gevoeligheid van het aanraak scherm.
Het scherm heeft voldoende lichtsterkte om ook in helder dag licht afleesbaar te zijn, wel is het zo dat wanneer de felle zon er rechtstreeks op het allemaal wat minder is. Maar dat heeft vrijwel ieder toestel met een LCD scherm. Ook de dure garmins hebben dan moeite om goed afleesbaar te zijn.
Je kunt in het menu ook veel weergave opties kiezen waardoor de kaart er anders uit ziet. Meer of minder kleur. in totaal kun je kiezen uit 11 soorten kaartweergave stijlen. Er zit er zeker een bij die je aanspreekt en die beter zichtbaar is bij verschillende weersomstandigheden.
De lichtsterkte is aan te passen via het Android menu maar staat standaard al op maximaal.
Tip: het scherm is kantelbaar, dus je kunt het toestel een kwartslag draaien en gewoon je navigatie software blijven gebruiken, TomTom heeft ook deze optie. ( je moet de kanteloptie wel aanzetten in het android menu). je hebt dus wat meer opties om de GPS te positioneren op je motorfiets.
Bediening:
Het opstarten van het systeem gaat als volgt; Druk de aan/uitknop gedurende enkele seconden in. Dan kom je in het begin scherm. Daar heb je de keuze uit 6 opties;
- navigatie scherm, de geinstalleerde software is van CoPilot met gratis kaart updates.
- Applicaties, dit zijn de geinstalleerde Android apps, via deze optie kun je ook de playstore app vinden.
- Bluetooth, aansluiten van te koppelen systemen zoals bijvoorbeeld de FoBo bike TPMS. De app is al geïnstalleerd. Ook sluit je hier de headset aan.
- Multimedia knop.
- Instrumenten, eigenlijk is dit toegang tot bestandsbeheer.
- Instellingen, hier ga je naar het Android menu en kun je WiFi en Bluetooth in en uitschakelen. Geluidsterkte, weergave optie voor het scherm etc. Eigenlijk gelijk aan het instellingen menu van ieder android tablet of smartphone.
Multifunctionele knop
De Excalibur heeft 1 bijzondere knop op het scherm. deze ziet er uit als een vierkantje met een rondje erin. In dat rondje zie een icoontje dat de batterij capaciteit weergeeft. Als je op deze knop drukt dan komt er een klein menuutje tevoorschijn. er zijn dan 4 functies beschikbaar; 1 en 2 is volume harder en zachter, 3 is de terug toets en de 4e is de home toets. De terug toets is erg makkelijk omdat deze ook werkt binnen de verschillende schermen en menu's van de navigatiesoftware.
je moet er even aan wennen maar het werkt erg makkelijk.
Android:
De geinstalleerde versie is 4.4.2. Android geeft je bij deze GPS de zelfde mogelijkheden als bij een tablet. Het is een fluitje van een cent om apps te installeren. Wifi functie is beschikbaar dus op reis en thuis kun je in gewoon wifi gebruiken. Een andere optie is om je telefoon als hotspot te gebruiken als je onderweg bent. Multifunctioneel: Omdat het android is kun je ontzettend veel apps installeren en gebruiken. gebruik je GPS als E-reader, sluit je sportcamera aan via de app van je sportcamera, muziek, surfen op internet etc. etc.
Standaard is 1GB intern geheugen beschikbaar maar dat is eenvoudig uit te breiden met een Micro-SD kaartje.
CoPilot navigatiesoftware;
GoRider gebruikte eerst IGO en is daar nu van afgestapt. Men heeft in samenwerking met CoPilot de navigatiesoftware aangepast voor gebruik op de motorfiets. Er is dus de optie "bochtige routes" toegevoegd. Wil je van A naar B navigeren dan is dat makkelijk, zoek het adres op en starten maar. het systeem brengt je gewoon naar je bestemming. Ook een samengestelde route is mogelijk, je kunt naar believen adressen ( stops ) toevoegen. Route Opties, deze zijn maximaal in te stellen, je kunt echt je eigen route profiel maken en opslaan. Dat route profiel is als standaard te gebruiken of eenvoudig op te roepen in het menu.
Welke route opties kun je nu allemaal gebruiken en instellen?
als eerste zijn standaard aanwezig: Motor, Auto, Camper, Fiets en wandelaar. De Motor route optie is standaard "Bochtige routes". De routes kun je zo mooi maken als je zelf wilt: ik geef even een opsomming van wat er mogelijk is zonder hier echt dieper op in te gaan het spreekt voor zich:
je kunt instellen:
- De snelste route
- De kortste route
- Tolwegen wel of niet
- Veerboten vermijden wel of niet
- Weg voorkeuren aanpassen, en dat gaat behoorlijk ver
- Snelwegen, de opties voor het gebruik van de snelweg zijn;
- Nadrukkelijk vermijden
- Vermijden
- Neutraal
- favoriet
- nadrukkelijk kiezen
- Snelheid aangeven, je kunt aangeven wat je maximum snelheid mag zijn kom je daarboven krijg je een waarschuwing
Behalve snelwegen kun je ook andere wegen instellen met dezelfde opties als bij snelwegen.
Je kunt kiezen uit:
- Wegen met gescheiden banen
- Hoofdwegen
- Secundaire wegen
- Plaatselijke straten
Bochtige route getest;
Ik heb een bochtige route gemaakt van Zevenbergen naar Hoek van holland, met als ingestelde optie "bochtige weg" en snelwegen nadrukkelijk vermijden. na het berekenen kreeg ik de keuze uit 3 routes: A. lengte 89 km in 1 uur en 7 minuten geheel binnendoor behalve om over de moerdijk brug te komen. B. 84km in 1 uur en 3 minuten. C. 81,5km in 59 minuten. De enige snelweg die is gebruikt was de A16 over de moerdijkbrug. Verder ben ik binnendoor gereden via Dordrecht ( geen snelweg ) Papendrecht, hendrik I. Ambacht, Ridderkerk, dwars door Rotterdam, Berkel en Rodenrijs, Den Hoorn, de Lier naar Hoek van Holland.
Routes importeren:
CoPilot gebruikt route gemaakt met de extensie TRP, Dat betekend dat je bestaande routes moet omzetten via een software programma.
Meldingen en informatie via het scherm.
Je kunt kiezen uit verschillende informatie schermen die zichtbaar zijn tijdens de rit. Je hebt de keuze uit het weergeven van:
- de door jou gereden snelheid volgens de GPS
- of je 1 afslag te zien krijgt of ook de afslag daarna met de afstand er naar toe.
- De naam van de weg waarop je op dat moment rijd
- de afstand tot aankomst
- Tijd tot aankomst
- Wettelijk toegestane snelheid, ga je sneller krijg je een waarschuwing.
- Flitspalen aan of uit
- Points of interest
Gesproken meldingen.
Hier zijn diverse talen mogelijk, Nederlands of bijvoorbeeld Vlaams
Je kunt instellen vanaf welke afstand je al een melding moet krijgen om af te slaan. De een wil dat al vanaf 2km de ander pas bij 500 meter voor de afslag. Het volume is eenvoudig in te stellen via die speciale multifunctionele knop. Het terug gaan binnen de menu's werkt ook top via die multifunctionele knop. Ik raad echt aan om deze te gebruiken.
Kleine knoppen binnen de navigatie software
Ik heb het al een paar keer gehad over die multifunctionele knop en ik raad iedereen aan om deze te gebruiken en wel om de volgende reden. Het is zo makkelijk! Binnen de navigatie software heb je heel veel in te stellen opties, de knoppen daar zijn vrij klein en je moet er soms wel eens wat vaker op drukken voor het programma reageert. Dit is echt nauwkeurig zijn. Dat heeft in mijn beleving te maken met onder andere veiligheid voor jezelf en anderen. Je wordt als het ware gedwongen om je systeem niet tijdens het rijden te bedienen.
Mijn conclusie:
De GoRider Excalibur XL is een absolute verbetering ten opzichte van de Extensa, het heeft een veel beter scherm, de navigatiesoftware is uitgebreider in te stellen en heeft gratis kaart updates. Omdat het een IPS scherm is kunje vanuit alle hoeken het scherm aflezen.
Het enige puntje dat ik voor verbetering zie is dat de knoppen binnen de software vrij klein zijn en dat je die nauwkeurig moet aanraken. Met handschoenen aan raak je wel eens de verkeerde knop of reageert het niet super. Hoewel die multifunctionele knop reageert wel goed met handschoenen aan.
Maar omdat het gewoon niet verstandig is om rijdend het systeem te bedienen is het voor de veiligheid toch beter om te stoppen en even je handschoenen uit te doen. Dan heb je in mijn ogen met de Excalibur een prima navigatiesysteem.